به روز شده در: ۰۳ تير ۱۴۰۵ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۷۵۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۳ تير ۱۴۰۵
نخست‌وزیر قطر:

مذاکرات سوئیس که زمینه را برای یک توافق دائمی فراهم کرده، هنوز در مراحل ابتدایی است

روزنو :عبدالرحمن بن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر می‌گوید هنگام پاک‌سازی مین‌ها در تنگه هرمز، ایجاد یک خط ارتباطی میان ایران و آمریکا ضرورت دارد.

مذاکرات سوئیس که زمینه را برای یک توافق دائمی فراهم کرده، هنوز در مراحل ابتدایی است

عبدالرحمن بن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر می‌گوید هنگام پاک‌سازی مین‌ها در تنگه هرمز، ایجاد یک خط ارتباطی میان ایران و آمریکا ضرورت دارد.

 شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز گفت: تنگه هرمز همچنان باز است و ما تأییدیه‌ای مبنی بر عدم صدور دستور برای بستن آن دریافت کرده‌ایم. انتظار می‌رود رفت‌وآمد دریایی در هرمز ظرف ۳۰ روز پس از توافق به سطح عادی بازگردد.

وی افزود: ایجاد یک خط ارتباطی میان واشنگتن و تهران برای جلوگیری از اختلال در بازگشایی هرمز ضروری است. خط ارتباطی مورد توافق در سوئیس برای مقابله با اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده اهمیت دارد. در دوران پاک‌سازی مین‌ها از هرمز، وجود کانال ارتباطی میان واشنگتن و تهران ضروری خواهد بود.

وی ادامه داد: شرکت قطر انرژی تا زمانی که از ایمنی کامل عملیات اطمینان حاصل نشود، وضعیت فورس ماژور را لغو نخواهد کرد. صندوق سرمایه‌گذاری پیشنهادی ۳۰۰ میلیارد دلاری با ایران رقمی بلندپروازانه است.

او اضافه کرد: ممکن است در آینده از کشورهای خلیج فارس خواسته شود در تأمین مالی این صندوق سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. هدف منطقه‌ای کنونی، ایجاد یک چارچوب امنیتی جدید میان کشورهای منطقه و ایران است.

آل ثانی تصریح کرد: اسرائیل در واکنش به درگیری‌ها به‌جای کاهش تنش، در اقدامات خود اغراق می‌کند. سازوکاری برای جلوگیری از تشدید تنش در لبنان وجود دارد که شامل راستی‌آزمایی آتش‌بس است. جلوگیری از تشدید تنش در لبنان با هماهنگی بیروت، واشنگتن، تهران و میانجی‌ها دنبال می‌شود.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد: گفت‌وگوهای سوئیس زمینه را برای مذاکرات یک توافق دائمی فراهم کرده و این روند هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. 

او ادعا کرد: هر مدل یا سازوکار مدیریت تنگه هرمز باید با مشارکت ایران، عمان و کشورهای خلیج فارس مورد بحث قرار گیرد. نمی‌توان وضعیتی را پذیرفت که در آن تنها یک طرف کنترل دروازه ارتباطی ما با جهان را در دست داشته باشد. 

آل ثانی در پایان گفت: ما با همکاری پاکستان به تلاش‌های میانجی‌گرانه برای دستیابی به یک توافق نهایی ادامه می‌دهیم.

پربحث ترین روز
تصویر روز
خبر های روز
پرطرفدار